← haes zn pad

proces: wk-daver

De suffe cartoons die ik hier plaats, probeer ik aan te grijpen om af en toe wat nieuws te proberen.
Zeker na mijn inzichten uit het Strateeg vs Lapzwans verhaal, probeer ik mezelf wat meer uit te dagen.
Zo ook bij het uitwerken van de WK-daver cartoon die ik laatst plaatste.

In deze post beschrijf ik hoe de uiteindelijke tekening tot stand kwam.

wkdaver

stappenplan voor een tekening

Voordat we beginnen, is het goed om te bedenken wat de gebruikelijke volgorde voor zo’n tekening zou zijn.
Als voorbeeld heb ik er even een omslagillustratie bij gepakt die ik ooit maakte voor een boekje voor De Autoriteit. 

1. Schets

In deze fase bepaal je de compositie en plan je je tekening. Dit is vooral nuttig om vast te verkennen tegen welke problemen je mogelijk aan kunt lopen.

2. Potlood

Als ik er bij 1. een beetje uit ben, werk ik de tekening uit in potlood. Hier kijk ik vooral naar de licht/donker verdeling, lijnvoering en structuren. Allemaal een beetje met oog op de volgende fase.

3. Inkt

Er bestaan een heleboel misverstanden over “de inktfase”. Het hardnekkigst is waarschijnlijk het idee dat inkten niets anders is dan potloodlijnen overtrekken met pen. Ik zal er hier niet te diep op ingaan, maar dit is juist de fase waarin de tekening tot leven komt. En lijnen helder, duidelijk en pikzwart worden.

4. Kleur

Als de hele tekening in zwart wit af is, kun je kleur toe voegen.

Kortom, allemaal geen rocket science.
En waarschijnlijk precies de manier waarop je al sinds de basisschool je tekeningen maakt.

Rede te meer om het eens door elkaar te husselen.

Keer het om

Voor mijn WK-daver cartoon zocht ik naar een manier om het proces niet te strategisch te maken (lees verder mijn betoog over stateeg vs lapzwans). Daarom wilde ik een beetje meer focus op techniek.
Bovendien had ik al een half jaar een prachtige set aquarel stiften liggen die ik nog nooit echt gebruikt had.
Dus besloot ik voor deze tekening te beginnen met kleur.

1. Schets

Okay, ik begon wel weer gewoon met een klein schetsje. Maar je ziet dat deze nogal…grof is.

2. Kleur

Vervolgens heb ik de tekening weliswaar opgezet in potlood, maar dit puur als referentie voor het uiteindelijke eindproduct.
Dus toen heb ik de tekening als het ware ingekleurd, maar dan op een ander vel papier.

Daardoor kon ik heel organisch werken met de kleuren, zonder me druk te maken of ik wel “binnen de lijntjes” bleef.
Er waren namelijk niet echt lijntjes.

3. inkt

Vervolgens kon ik de tekening als het ware over de kleur heen inkten.
Nog wat kleine tweaks en klaar was haes.

conclusie

Het belangrijkste was dat ik merkte dat een “nieuwe” methode er opeens weer voor zorgde dat ik op het puntje van mijn stoel zat.
Dat betekent, helemaal in het proces en mezelf overgeven aan de tekening (niet te verwarren met “over je tekening overgeven”).
Eigenlijk precies wat er uit stateeg vs lapzwans naar voren was gekomen.

Daarnaast geeft het “beginnen met kleur” veel ruimte voor ongeplande imperfecties en ongelukjes.
Dat maakt de tekening een stuk organischer dan dat ik gewend ben.
Dit was nog een klein (suf) cartoontje.

De volgende keer wil ik hetzelfde proberen met een grotere plaat.

 

(1) awesome folk have had something to say...

  • Els Dreijer - Beantwoorden

    11 juli 2014 at 14:40

    Ha lieve Hugo, zo dat vaderschap mond uit in een hele serieuste doorontwikkeling van mijn naam is HaEs. Heel mooi deze blog/site/reclame/uitleg. Alles goed met jullie alledrie.. Lijkt me leuk je weer eens te zien ik probeer voor mijn vakantie van 30 juli nog even een keer aan te waaien bij je. Xx Els

Please leave a Comment