← haes zn pad

Hoogtepunten uit de Zo Zout Zo Zoet strandactie

header-zouztoet

In dit artikel:
• terugblik op de zeemeermincartoon-actie.
• overzicht van alle Zout/Zoet media aandacht.
• wat er goed ging bij het uitgeven van mijn eerste stripalbum.
• wat er fout ging en beter had gekund.

De zomer van 2016 stond voor mij natuurlijk geheel en al in het teken van mijn eerste stripalbum Zo Zout, Zo Zoet.
Ondertussen is ‘het werkende leven’ (voor de niet striptekenaars onder ons) weer begonnen en voor je het weet is het december en denk je “wat heb ik ookalweer de hele zomer zitten doen?”
Om te voorkomen dat alle gaafheid van de afgelopen maanden verstoft – en voor degenen die net terug zijn van vakantie en alles gemist hebben – zet ik nog even alles op een rijtje.

ZEEMEERMINCARTOONS

Het meest in het oog springende onderdeel van het Zo Zout, Zo Zoet promotieplan was natuurlijk de strandcartoon actie.
Zo vaak ik kon, ging ik naar het strand om mensen te vragen:
“Wat zou jij doen als je een zeemeermin tegenkwam?”

strand

Het was een doodenge ervaring om mensen zo keer op keer aan te spreken (oh en live een cartoon te tekenen) maar het was het meer dan waard.
Ik sprak talloze mensen (die stuk voor stuk heel open waren.
Naast een zwik hilarische antwoorden, leverde het me ook een positief mensbeeld op.

Mensen waren ook niet bang om af en toe wat filosofisch te antwoorden (wat natuurlijk alleen maar tof is).
Een van mijn favorieten is deze, gemaakt voor Ivo van de Posthoorn, naar aanleiding van het interview dat hij bij me afnam. Hij zei, terecht, dat veel mensen misschien zo’n zeemeermin helemaal niet eens zouden opmerken, iedereen is tegenwoordig zo met zichzelf bezig.

ivo

Op aanraden van Ivo gaf ik de zeemeermin een handfiets – geen benen weetje.

Het overzicht van de leukste zeemeermin cartoons kun je terugvinden op mijn blog.
Lees hier deel I en lees deel II hier.

HAES IN WEST NIEUWS

Natuurlijk was Omroep West er als de kippen bij om dit zeer belangrijke nieuws te verslaan.
Ze maakten er een superleuk item van, waarin de verslaggeefster zelfs uit de kleren ging.

Je kunt het item hieronder bekijken:

HAES IN DE KRANT

Het lijkt misschien een beetje ouderwets, maar ze zijn er nog: kranten!
En als je in de krant staat, dan ben je echt goed bezig.
Toch?

posthoorn

Zowel De Posthoorn als AD Den Haag besteedden (enorm ruime) aandacht aan de strandactie en Zo Zout, Zo Zoet.
Het artikel uit de Posthoorn kun je hier teruglezen.
Het stuk uit het AD is hier terug te vinden.

De Boekenkrant (ook een soort krant) besteedde ook aandacht aan Zo Zout, Zo Zoet door een paginapreview op te nemen in hun december numer.

boekenkrant

Natuurlijk weet ik ook wel dat zo’n krant een dag later wordt gebruikt om in natgeregende hardloopschoenen te proppen, maar het voelt toch wel gaaf, als ik eerlijk ben.

HAES OP DE RADIO

Ook de radio vond het leuk aandacht te besteden aan zeemeerminnen.
Zo was ik te gast bij Radio vijf, Funx en Omroep West.
Op Omroep West draaiden Debby (van haar mannen) zelfs het de veldhaes versie van het liedje (link)! Gelukkig heeft ze haar ontslag teruggenomen.

Bij ieder radioprogramma maakte ik natuurlijk een zeemeermincartoon.
Strips op de radio, het kan gewoon.

BOEKVERKOOP

Allemaal leuk en aardig, zo’n marketing actie, maar hoe staat het met de verkoop van de stripboeken, haes?!

Ik had gehoopt deze zomer in ieder geval 50 boeken te verkopen.
Dat was even ingeschat op het feit dat het zomer is, mijn netwerk, de populariteit van stripalbums in het algemeen en het feit dat ik alles in eigen beheer uitgeef (en dus niet in de winkels lig).
Dat doel is (nog) niet gehaald.
De teller staat nu op 33.
Aan de ene kant baal ik daar natuurlijk van.
Aan de andere kant, zijn dit wel allemaal mensen die nog nooit een van mijn strips gelezen hebben.

pakketjes

[boekenpakketjes, klaar voor verzending]

Het leukste aan de strandactie is dat ik echt ontzettend veel bestelling binnen krijg/kreeg van mensen die ik …totaal niet ken!
En dat was toch ook echt een belangrijk doel.
Ik bedoel, mam, ik hou van je, maar toch leuk dat je niet de enige bent die m’n strips leest.

LEERPUNTEN VAN MIJN EERSTE STRIPALBUM

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat je tijdens het lanceren van je eerste (strip)boek in eigen beheer eigenlijk alles fout doet haha.
Nouja, niet alles natuurlijk.
Een paar dingen gingen heel goed:

1. De strandactie

De zeemeermincartoons deden het heel goed. Niet alleen vonden de mensen die ik aansprak het tof, maar de pers vond het ook leuk en wilde graag aandacht besteden aan het initiatief.
Bovendien was het een goede manier om mezelf ‘out there’ te krijgen en op social media vonden mensen het tof om te delen.

2. Het boek

Natuurlijk staat of valt alles bij het daadwerkelijke product.
En het maken van een boek is nogal wat. Ook al heb je de strips al klaar.
Dingen als vormgeving en omslag heb ik uiteindelijk onder best wat tijdsdruk moeten doen (is dat niet altijd zo?). Maar dat neemt niet weg dat ik rete trots op het eindresultaat ben.
De jongens van Russel Print hebben superpuik werk geleverd.
Ik krijg veel complimenten over hoe het boek er uit ziet.
lezen

[haes leest …haes]

Maar natuurlijk zijn er ook verbeterpunten, wat mij betreft waren er drie belangrijke:

1. cartoon backlash

De zeemeermin cartoons hadden als voordeel dat veel pers het oppikte. Mensen vonden het een superleuk initiatief en wilde er graag iets over schrijven/delen.
Maar eigenlijk stond de cartoonactie iet te ver van het product (boek) af. Mensen waren zelfs zo enthousiast over de cartoons, dat ze vroegen of ik daar misschien een boekje van ging maken.
Superleuk natuurlijk, maar bij een echt succesvolle marketingcampagne wil je natuurlijk dat al je pijlen in de richting van dat ene product wijzen.
Als ik zoiets in de toekomst nog eens zou doen, zou ik dan ook zeker zorgen dat dit nog meer met elkaar in lijn ligt.

2. Voorbereiding

Ik verwees al even naar de tijdsdruk van het omslag ontwerp en dat hangt eigenlijk direct samen met het belangrijkste punt, voorbereiding.
In juni besloot ik het boek uit te brengen en in jullie was het er (ik heb het dan niet over de getekende pagina’s, maar over mijn beslissing het in de zomer te lanceren).
Inmiddels denk ik dat het veel beter had gewerkt als ik de tijd had genomen mijn publiek voor te bereiden op de komst er van.

zo-zout-zo-zoet-signeren

[privé signeersessie]

3. Boeklancering

Om de een of andere reden heb ik niet eens een bescheiden borrel gegeven om het begin van dit boek te vieren. Misschien ook wegens tijdsdruk, misschien omdat ik het ‘even snel tussendoor’ wilde doen. Volgende keer huur ik een kroeg af en regel ik een DJ!

Overigens moet ik er bij zeggen dat de kamikaze-benadering van ‘eerst doen, dan denken’ voor mij als tobber ook echt zijn voordelen had.
Misschien, als ik er te lang over had nagedacht, had ik er helemaal van af gezien om het album uit te brengen. En dan was er misschien helemaal geen Zo Zout, Zo Zoet geweest.

WRAP UP

Zo, dat waren de hoogtepunten en reflecties van mijn zomer.
Al met al kijk ik met superveel plezier en voldoening terug op het project.

Oh en als je graag je eigen exemplaar van Zo Zout, Zo Zoet in huis wil halen, dan kan dat nog hier.

Als je nog iets wilt weten, over Zo Zout Zo Zoet, over zeemeermincartoons, over streepjescodes, laat het me weten in het commentaarveld hieronder.

(2) awesome folk have had something to say...

Please leave a Comment